Wspieram firmy przy realizacji projektów budowalnych i remediacyjnych. Stawiam na specjalizację i praktykę.

Rafał Hałabura

radca prawny

Usługi

Kontrakty budowlane

przygotowanie, negocjacje, pozyskiwanie zamówień publicznych ​

Bieżąca obsługa projektów

zmiany umów, roszczenia (roboty dodatkowe, zmiana terminów, kary umowne), przygotowanie umów podwykonawczych, rozliczenia kontraktów

Rozwiązywanie sporów

negocjacje, mediacje, ugody, postępowania sądowe, dochodzenie należności​

Remediacja

umowy o wykonanie prac remediacyjnych, decyzje ustalające plan remediacji, pozwolenia środowiskowe i związane z gospodarką odpadami​

Doświadczenie

Ponad 350

kontraktów budowlanych zawartych z prawnym wsparciem kancelarii

16 lat

świadczenia usług prawnych dla branży budowlanej

10 lat

pracy w Kancelarii Premiera, kancelarii sieci Deloitte, kancelarii Wardyński i Wspólnicy

81 000 000 PLN

wartość największego projektu remediacyjnego obsługiwanego przez kancelarię

23 lata

doświadczenia w świadczeniu usług prawnych

Instytut Remediacji

jako prezes zarządu stowarzyszenia promuję dobre praktyki i poprawę regulacji prawnych dotyczących remediacji terenów zanieczyszczonych

Blog

Niestety niektórzy inwestorzy bagatelizują problem zanieczyszczenia gruntu, aby uniknąć remediacji i związanych z nią kosztów. Zwróciłem na ten problem uwagę w rozmowie z tygodnikiem “Polityka” – Część inwestorów nie chce przeprowadzać oceny terenu, bo gdy okaże się potencjalnie groźny, wtedy trzeba ten fakt zgłosić do RDOŚ i przeprowadzić remediację. Wielu więc uznaje, że lepiej nie wiedzieć, co się w gruncie kryje. Źródłem problemów jest brak jednoznacznie określonego obowiązku dokonania oceny czystości gruntu na terenie budowy jeszcze przed rozpoczęciem inwestycji.

Taka ocena występowania znaczącego zagrożenia dla zdrowia ludzi lub stanu środowiska jest wymagana przed wykonaniem każdej remediacji. Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska przewiduje 10 stopniową, kosztowną i czasochłonną procedurę oceny. W mojej opinii w przypadkach, gdy występują przesłanki potwierdzające występowanie znaczącego zagrożenia i konieczne jest wykonanie remediacji powinna istnieć możliwość zaniechania wykonywania wszystkich etapów …

17 listopada 2021 roku Sejm uchwalił nowelizację ustawy o odpadach, która zawiera zaproponowaną przeze mnie zmianę procedury utraty przez odpady statusu odpadów. Zmiana ta jednoznacznie przesądza, że odpad może przestać być odpadem nie tylko po spełnieniu wymogów określonych w polskich lub unijnych przepisach, ale także, gdy takich przepisów nie określono dla danego rodzaju odpadów, wymogów …

Podczas konferencji odpowiadałem na dwa pytania dlaczego w Polsce tak rzadko wykonuje się remediację on site i  czy wydobyty grunt zawsze musi być klasyfikowany jako odpad. Oto relacja z tego wystąpienia.  Rozstrzygniecie statusu gruntów wydobytych i oczyszczanych na terenie remediacji jako nie-odpadów ma kluczowe znaczenie dla możliwości prowadzenia najbardziej korzystnej dla środowiska i zgodnej z …